PRAKTISCHE INFO & FAQ
Techniek
Peddel vasthouden
Om je peddel op de juiste manier vast te houden leg je de peddel eerst in evenwicht op je hoofd. Vervolgens nemen je handen de peddel vast waarbij de armen een hoek van 90° maken en ook je handen maken een hoek van 90° met de peddel. Bij kanovaren hou je de peddel vast met de dichtste hand aan de steel en de verste hand aan de knop. Bij kajakken hou je met beide handen de steel vast.Instappen
Om in de kajak of kano te stappen leg je eerst de boot in het water evenwijdig met de oever. Vervolgens plaats je de peddel dwars op de voorkant van de boot en de oever. In de volgende fase hurk je naast de opening van de kajak/kano en hou je met de ene hand de kajakkuip/kanokuip plus de peddel vast en met de andere hand enkel de peddel. Op deze manier kan je rustig in de boot stappen. Ten slotte neem je de peddel met 2 handen op de juiste manier vast zoals hierboven uitgelegd.Voorwaartse techniek kajak
Om vooruit te varen met de kajak gebruik je de techniek van de voorwaartse slag. Deze slag gebeurt in 4 stappen. Bij de eerste stap steek je de peddel goed naar voor en zo dicht mogelijk bij de boot in het water. Probeer hierbij gespetter te vermijden. Je romp en armen mogen licht mee bewegen naar voor. Bij stap 2 trek je met de onderste arm de peddel naar achter. Met de bovenste arm duw je de andere kant van de peddel actief naar voor. Op deze manier creëer je een hefboomeffect. Dit hefboomeffect is belangrijk om kracht te sparen. Vervolgens haal je bij stap 3 het peddelblad met de smalle kant uit het water zodat je zo weinig mogelijk water opschept. Tenslotte breng je bij stap 4 je peddel terug naar voor. Hierbij zorg je ervoor dat de peddel zo dicht mogelijk over het water beweegt.Deze 4 fasen zijn een doorlopende cyclus. Deze cyclus wordt afwisselend links en rechts herhaald. In het begin probeer je aandacht te hebben voor elke fase. Na een uurtje zal dit vloeiend in elkaar overgaan.
Voorwaartse techniek kano
Om vooruit te varen met de kano gebruik je eveneens de techniek van de voorwaartse slag. Er zijn wel een aantal dingen waar je extra moet op letten. Bij stap 1 het insteken van de peddel is het belangrijk om echt dicht bij de boot te peddelen. Hoe dichter je namelijk bij de boot peddelt hoe minder je zal afwijken van de voorwaartse beweging. Bij stap 2 is het hefboomeffect zeer belangrijk om op deze manier meer aan kracht te winnen en sneller vooruit te gaan. Bij stap 3 en stap 4 zijn er geen extra aandachtspunten.De 4 fasen van de voorwaartse slag zijn ook bij het kanovaren een doorlopende cyclus. Deze cyclus wordt om de 5 à 20 slagen rechts en links herhaald om zo rechtdoor te blijven varen. Let op, bij het wisselen van kant moeten je handen van plaats wisselen. In het begin probeer je aandacht te hebben voor elke fase. Na een uurtje zal dit vloeiend in elkaar overgaan.
Correctieslagen
Naast het vooruit varen is het ook handig om van richting te kunnen veranderen. Hierbij heb je 3 mogelijkheden die zowel bij kajakken als bij kanovaren kunnen gebruikt worden. Allereerst kan je langzaam van richting veranderen. Om dit te verwezenlijken peddel je 2 à 3 keer langs dezelfde kant. Wanneer je rechts peddelt, zal je naar links gaan en omgekeerd. Als tweede kan je een boogslag gebruiken om een grote bocht te maken. Hiervoor breng je eerst je lichaam volledig naar voor om de peddel zo dicht mogelijk tegen de boot en zo ver mogelijk in het water te steken. Vervolgens maak je een weide boog in het water ver van de boot (zie foto). Hierbij trek je enkel aan de onderste arm, de bovenste arm heeft hier geen duweffect. Als laatste kan je ook nog tegensturen om van richting te veranderen. Bij tegensturen wordt de peddel in het water van achter naar voor gebracht. Wanneer je rechts peddelt zal de boot naar rechts gaan en omgekeerd. Het nadeel bij deze slag is zijn grote snelheidsverlies.
Het is vooral de persoon die achteraan zit die deze correctieslagen zal moeten gebruiken om van richting te kunnen veranderen. Ook zal deze persoon moeten instaan voor het sturen van de boot. De persoon vooraan kan de voorwaartse slag blijven aanhouden om snelheid te maken.